Jeg mangler billede

Hvis du får en ”Intet signal”-meddelelse, eller hvis billedet hakker eller er pixeleret, skyldes det normalt, at signalet ikke er godt nok. Brug vores fejlsøgningsguide.

Ingen adgang – sådan gør du

Meddelelsen ”Ingen adgang”, ”No access”, ”Kodet kanal” og lignende betyder som oftest, at programkortet ikke er opdateret med de nyeste koder. Normalt opdateres programkortet automatisk ved, at TV-boksen står tændt på en af vores kanaler. Er det ikke sket, kan du følge vejledningen herunder og opdatere kortet selv.

Sådan gør du på TV-boksen

  1. Vælg kanalen Sky News. Er der billede på, så er der signal fra Allentes satellit (1 grad vest).
  2. Sluk for strømmen til TV-boksen, og fjern alle programkort og eventuelle digitale kortlæsere.
  3. Tænd TV-boksen igen efter cirka 10 sekunder, og skift til kanalplads for DR2.
  4. Sæt Allente-kort og eventuelt digital kortlæser tilbage i TV-boksen, og tryk på MENU.
  5. Nu skal du sikre, at TV-boksen læser på programkortet/den digitale kortlæser. Du skal vælge det punkt i hovedmenuen, som typisk indeholder ord som ”Conax”, ”Adgang/Access”, ”CI (Common Interface)” eller ”CA (Conditional Access)”. Se eventuelt din brugermanual.
  6. Nu skal en oversigt over kortindgange komme frem på skærmen. Ud for en af dem skal det være angivet, at Allente-kort og digital kortlæser sidder i. Vælg den rigtige (Conax), og tryk OK. Nu kommer oversigtsbillede med abonnementsstatus med videre frem.
  7. Tryk på Exit-, Stop- eller Back-knappen for at komme ud af menuen, så boksen igen er indstillet på DR2. Vent på, at der kommer billede på. Det kan tage fra fem minutter og helt op til to timer.

Sådan gør du på digital kortlæser

  1. Vælg kanalen Sky News. Er der billede på, så er der signal fra Allentes satellit (1 grad vest).
  2. Sluk for strømmen til TV’et, og fjern alle programkort og eventuelle digitale kortlæsere.
  3. Tænd igen efter cirka 10 sekunder, og skift til kanalplads for DR2.
  4. Sæt kortlæser og kort tilbage i TV’et, og tryk på MENU.
  5. Nu skal du sikre, at dit TV læser på programkortet/den digitale kortlæser. Du skal vælge det punkt i hovedmenuen, som typisk indeholder ord som ”Conax”, ”Adgang/Access”, ”CI (Common Interface)” eller ”CA (Conditional Access)”. Se eventuelt din brugermanual.
  6. Nu skal en oversigt over kortindgange komme frem på skærmen. Ud for en af dem skal det være angivet, at Allente-kort og kortlæser sidder i. Vælg den rigtige (Conax), og tryk OK. Nu kommer oversigtsbillede med abonnementsstatus med videre frem.
  7. Tryk på Exit-, Stop- eller Back-knappen for at komme ud af menuen, så den igen er indstillet på DR2. Vent på, at der kommer billede på. Det kan tage fra fem minutter og helt op til to timer.

Ekstremt vejr kan påvirke TV-signalet

Kraftigt regnvejr, tordenbyger, sne og storm kan påvirke signalmodtagelsen. Falder enkelte kanaler ud i dårligt vejr, trænger din parabolinstallation sandsynligvis til et kontroltjek. Parabolen påvirkes af vind og vejr, og der kan ske små forskydninger, som med mellemrum skal finjustereres, for at du altid har optimalt signal.

Sne på parabolen kan forstyrre signalet, og det hjælper som regel at børste LNB-hovedet og parabolen fri for sne. Er der frostskader på LNB-hovedet, bør det udskiftes. Du kan gøre det selv, hvis du er fiks på fingrene, men vi anbefaler at bruge en autoriseret installatør.
Brug vores fejlsøgningsguide.