Fejl på Viasat-bokse

Her kan du finde årsager og mulige løsninger på stort set alle fejlkoder og fejlbeskeder der kan opleves på en Viasat TV-boks.

Numeriske fejlkoder

Her kan du finde årsager og løsninger på Viasat-fejlbeskeder indholdende et tal.

    
  • "Venligst indsæt dit Viasat-kort i kortlæseren... (1)"

    Det kan du prøve:

    1. Kontrollér at der sidder et kort i TV-boksen og at det er indsat korrekt. Kortet sidder enten i fronten af boksen (stort kort) eller i siden af boksen (mindre sim-kort)

    2. Tag kortet ud og sæt det i igen.

    3. Genstart boksen ved at tage strømmen fra den og sætte den til igen.

    OBS! Hvis du har Samsung UHD-boks og ofte oplever denne fejlmeddelelse (eller fejl 51), når boksen er i brug, kan det tyde på et problem med kortlæseren i boksen.

  • 
  • "Dit kort sidder forkert i tv-boxen eller er muligvis defekt... (2)"

    Det kan du prøve:

    1. Kontrollér at TV-kortet er sat korrekt i boksen. Kortet sidder enten i fronten (stort kort) eller i siden af boksen (mindre sim-kort). (USB-stikket i bagsiden af boksen er ikke kortet!)

    2. Tag kortet ud af boksen og tag strømmen fra den.
      1. Har du en Samsung Viasat-HD-boks er det en god ide at blæse boksens kortholder fri for støv. Dette er den hyppigste årsag til fejlen...

    3. Sæt strømmen til boksen igen og vent på at den starter op igen (dette sker automatisk). Indsæt kortet igen, når fejlmeddelelse (1) vises på skærmen.

  • 
  • "Du har ikke adgang til den valgte kanal... (4)"

    Det kan du prøve:

    1. Kontrollér at du står på en kanal der indgår i dit abonnement.

    2. Genstart TV-boksen ved at tage strømmen fra den og sætte den til igen.

    3. Hvis tv-boksen og kortet ikke har været brugt i en periode, skal der sendes en opdatering til kortet. Dette kan du gøre på Min side under "Opdater Programkort".

    4. Kontrollér at dit abonnement ikke er lukket grundet en ubetalt regning. Du kan se dine betalte og ubetalte fakturaer på Min side under "Mine fakturaer".

  • 
  • "Teknisk problem med transmissionen til dit tv-kort... (5)"

    Hvis fejlen kommer frem, når du prøver at se en kanal:

    1. Kontrollér at TV-kortet er sat korrekt i boksen. Kortet sidder enten i fronten (stort kort) eller i siden af boksen (mindre sim-kort). (USB-stikket i bagsiden af boksen er ikke kortet!)

    2. Tag kortet ud af boksen og tag strømmen fra den.
      1. Har du en Samsung Viasat-HD-boks er det en god ide at blæse boksens kortholder fri for støv. Dette er den hyppigste årsag til fejlen...

    3. Sæt strømmen til boksen igen og vent på at den starter op igen (dette sker automatisk). Indsæt kortet igen, når fejlmeddelelse (1) vises på skærmen.

    Hvis fejlen kommer frem ved forsøg på at afspille gammel optagelse på harddisken:

    • Optagelsen er foretaget med et andet/gammelt TV-kort. Desværre betyder dette at optagelsen ikke kan afspilles med det nuværende kort i boksen.

  • 
  • "Velkommen til Viasat... (6)"

    Hvis fejlen fremkommer med et TV-kort i boksen som tidligere har virket:

    • Denne fejl tyder på at TV-kortet i boksen ikke længere er aktivt i vores system. Kontakt kundeservice på 45 100 100 for en løsning.

    Hvis fejlen fremkommer med et helt nyt TV-kort i boksen:

    1. TV-kortet skal aktiveres. Kontakt kundeservice på 45 100 100 for hjælp til dette.

  • 
  • "Problem med transmissionen til dit tv-kort... (11)"

    Hvis fejlen kommer frem, når du prøver at se en kanal:

    1. Kontrollér at TV-kortet er sat korrekt i boksen. Kortet sidder enten i fronten (stort kort) eller i siden af boksen (mindre sim-kort). (USB-stikket i bagsiden af boksen er ikke kortet!)
    2. Tag kortet ud af boksen og tag strømmen fra den.
      1. Har du en Samsung Viasat-HD-boks er det en god ide at blæse boksens kortholder fri for støv. Dette er den hyppigste årsag til fejlen...
    3. Sæt strømmen til boksen igen og vent på at den starter op igen (dette sker automatisk). Indsæt kortet igen, når fejlmeddelelse (1) vises på skærmen.

    Hvis fejlen kommer frem ved forsøg på at afspille gammel optagelse på harddisken:

    • Optagelsen er foretaget med et andet/gammelt TV-kort. Desværre betyder dette at optagelsen ikke kan afspilles med det nuværende kort i boksen.

  • 
  • ''Dit tv-kort skal opgraderes... (13)"

    Det kan du prøve:

    1. Kontrollér at TV-kortet er sat korrekt i boksen. Kortet sidder enten i fronten (stort kort) eller i siden af boksen (mindre sim-kort). (USB-stikket i bagsiden af boksen er ikke kortet!)
    2. Tag kortet ud af boksen og tag strømmen fra den.
      1. Har du en Samsung Viasat-HD-boks er det en god ide at blæse boksens kortholder fri for støv. Dette er den hyppigste årsag til fejlen...
    3. Sæt strømmen til boksen igen og vent på at den starter op igen (dette sker automatisk). Indsæt kortet igen, når fejlmeddelelse (1) vises på skærmen.

  • 
  • "Du har ikke adgang til den valgte kanal på denne tv-box... (14)"

    Hvis du har flyttet kortet fra en boks til en anden:

    1. Kortet er ikke parret til boksen. Kontakt kundeservice på 45 100 100 for at løse dette.

    Hvis fejlmeddelelsen kommer frem uden du har ændret noget:

    1. Kontrollér at du står på en kanal der indgår i dit abonnement.
    2. Genstart TV-boksen ved at tage strømmen fra den og sætte den til igen.
    3. Hvis tv-boksen og kortet ikke har været brugt i en periode, skal der sendes en opdatering til kortet. Dette kan du gøre på Min side under "Opdater Programkort".
    4. Kontrollér at dit abonnement ikke er lukket grundet en ubetalt regning. Du kan se dine betalte og ubetalte fakturaer på Min side under "Mine fakturaer".

  • 
  • "Dette kort er ikke gyldigt... (16)"

    Det kan du prøve:

    1. Genstart TV-boksen ved at tage strømmen fra den og sætte den til igen.
    2. Hvis tv-boksen og kortet ikke har været brugt i en periode, skal der sendes en opdatering til kortet. Dette kan du gøre på Min side under "Opdater Programkort".
    3. Kontrollér at dit abonnement ikke er lukket grundet en ubetalt regning. Du kan se dine betalte og ubetalte fakturaer på Min side under "Mine fakturaer".

  • 
  • "Fejl 51: Dit tv-kort mister kontakten til kortlæseren."

    Denne fejl fremkommer, fordi din tv-boksen periodevist mister forbindelsen til TV-kortet. Hvis fejlen fortsætter kan du prøve at:

    1. Genstarte boksen ved at tage strømmen fra og sætte den til igen.
    2. Tage kortet ud af boksen og indsætte det igen. Kortet sidder i venstre side af boksen (et lille sim-kort).

    OBS! Fortsætter fejlen er boksens kortlæser højst sandsynligt defekt!

     

  • 
  • "Fejl 52: Intet tv-signal. Kontroller din tv-boks er korrekt tilsluttet"

    Boksen er blevet installeret forkert. Eneste løsning er en geninstallation:

    Tryk her for hjælp til at geninstallere din Viasat-boks korrekt.

  • 
  • "Fejl 53: Din tv-boks finder ingen kanaler"

    Boksen er blevet installeret forkert. Eneste løsning er en geninstallation:

    Tryk her for hjælp til at geninstallere din Viasat-boks korrekt.

  • 
  • "Fejl 54: To USB-enheder er tilsluttet, fjern den ene."

    Fejlen kommer højst sandsynligt, fordi der både er et lille USB-stik og en ekstern harddisk tilsluttet boksen.

    Løsning: Fjern det lille USB-stik. Det har ingen funktion, når der også er en harddisk tisluttet.

Øvrige fejlbeskeder

Her kan du finde årsager og mulige løsning på de ikke-nummererede Viasat-fejlbeskeder.

    
  • "Kontroller venligst signalstyrke- og kvalitet..."

    Tryk her for at få hjælp af chatbotten med denne fejl

    Hvis dette ikke virker, kan du i stedet bare åbne chatbotten nederst til højre på siden og skrive "PMS" til den.

  • 
  • "Din antenne er ikke justeret korrekt... 70100100"

    Denne fejlmeddelelse kommer frem, hvis boksen måler en lav signalkvalitet fra parabolen ved opstart.

    Dette kan du gøre:

    1. Lav en signaltest på boksen: Dette skal gøres, når vejret er godt! (ellers er testen ikke retvisende)
      1. Tryk på MENU på Viasat-fjernbetjeningen, gå til Opsætning i menu-linjen på skærmen og tryk OK på fjernbetjeningen.
      2. Gå ned til Signaltest i menuen til venstre på skærmen og tryk OK på fjernbetjeningen.

    2. Aflæs "signalkvalitet"en i signaltesten (Signalstyrken er ikke vigtig i denne sammenhæng!)

      1. Signalkvaliteten er over 70%: Der er ikke en udfordring med parabolindstillingen. Højst sandsynligt blev boksen tændt mens vejret var dårligt og derfor var signalkvaliteten lav ved boksens måling.

      2. Signalkvaliteten er under 70%: Enten er parabolen eller parabolhovedet ude af kurs ellers er der træer eller andet i vejen for parabolens udsyn. Dette kan give udfald / manglende signal ved regn eller lignende. Vores anbefaling er altid at bestille en montør til at kigge på det.

  • 
  • "Kanalen er ikke tilgængelig." / "Den valgte kanal findes ikke."

    Kanalen / kanalnummeret du prøver at skifte til er ikke tilgængelig...

    Enten...

    • ...er du inde på en favoritliste, hvor der ikke ligger en kanal på den valgte kanalplads. Tryk på MENU og vælg TV-Guide eller Alle kanaler for at komme ud af favoritlisten.

    Alternativt...

    • ...har du mistet kanalerne på din tv-boks grundet manglende signal. Prøv at genstarte boksen ved at tage strømmen fra og sætte den til igen. Hjælper dette ikke, skal boksen højst sandsynligt nulstilles.

  • 
  • "Midlertidigt problem med at hente data."

    Boksen har mistet kanalerne og kanallisten.

    Eneste løsning er at nulstille TV-boksen og installere den på ny.

    Tryk her for hjælp til at nulstille din Viasat-boks.

  • 
  • "For at benytte On Demand på denne boks..."

    Viaplay- og arkivindholdet på de gamle Viasat-bokse er ikke længere tilgængeligt. Benyt i stedet Allente- eller Viaplay-appen for at finde indhold via internettet.

  • 
  • "Ingen information tilgængelig"

    Hvis du oplever "Ingen information tilgængelig" i TV-guiden på boksen:

    1. Genstart boksen ved at tage strømmen fra boksen og sætte den til igen.
    2. Løser ovenstående ikke fejlen skal du tage / slå internettet fra (på) boksen og genstarte den uden internet, så den henter TV-guiden via parabolen i stedet. (Dette tager 5-10 minutter efter den er startet op igen!)

    Hvis du oplever "Ingen information tilgængelig" i Viaplay eller TV-arkivet på TV-boksen:

    Viaplay- og arkivindholdet på de gamle Viasat-bokse er ikke længere tilgængeligt. Benyt i stedet Allente- eller Viaplay-appen for at finde indhold via internettet.

Øvrige fejl

Her kan du finde årsager og løsninger på fejl uden specifikke fejlmeddelelser eller med fejlmeddelelser der ikke kommer fra boksen.

    
  • "Intet signal" / "No signal"

    Du får helt specifikt én af følgende fejlmeddelelser: "Intet signal", "Ingen signal", "No signal", Svagt eller intet signal", "kontr sign kab" eller "ikke programmeret"

    Læs vores vejledning omkring fejlen "Intet signal" her

  • 
  • "Kopieringsbeskyttelse..."

    Hvis du kun oplever fejlen på V Sport Ultra HD-kanalen:

    • Enten understøtter fjernsynet eller HDMI-indgangen i fjernsynet ikke 4k / Ultra HD.

    Hvis du oplever fejlen på andre kanaler:

    1. Kontrollér at boksen ikke er tilsluttet fjernsynet via en SCART-omformer eller en HDMI-splitter. Dette vil ikke virke og det er ikke meningen at det skal virke.

    2. Prøv et andet HDMI-kabel eller en anden HDMI-indgang i fjernsynet.

  • 
  • Helt sort skærm og ingen fejlmeddelelse

    Følg vores vejledning omkring problemer med sort skærm.

  • 
  • Udfald og pixelering

    Årsagen til udfald eller pixeleringer er højst sandsynligt dårligt signal fra parabolen.

    Tryk her for at få hjælp med denne udfordring

  • 
  • Kan ikke optage længere / "Bestilling mislykkedes"

    Hvis du har en Viasat UHD-boks med en ekstern harddisk:

    1. Kontrollér at harddisken er sat til korrekt med USB-kablet fra harddisken til boksen.
    2. Kobl harddisken fra og kobl den til igen. 

    3. Genstart boksen ved at tage strømmen fra og sætte den til igen.

     

    Hvis boksen har en intern harddisk (der står ViasatPlusHD på fronten af boksen):

    1. Genstart boksen ved at tage strømmen fra og sætte den til igen.

    2. Du kan prøve at formatere harddisken ved at gå i MENU -> Opsætning -> Indstillinger (pinkode 0000) -> Formatér harddisk / Slet optagelser. (Dette betyder selvfølgelig at du mister alt det du har liggende på harddisken! Hvis det ikke allerede er væk...)
      1. Løser dette ikke problemet, er harddisken i boksen med 95% sikkerhed defekt.

    OBS! Du må under ingen omstændigheder nulstille TV-boksen!! Dette løser aldrig problemet og vil i de fleste tilfælde betyde at boksen ikke kan få signal igen.

  • 
  • Kanaltallet i hjørnet fryser fast

    Hvis du oplever at kanaltallet oppe i højre hjørne af skærmen fryser fast og du ikke kan skifte kanal på boksen...

    Fejlen skyldes et defekt USB-stik bagi boksen. Løsningen er at fjerne USB-stikket.

  • 
  • Boksen lyser rødt eller orange / ...vil ikke tænde

    Det kan du prøve:

    • Hvis boksen lyser grønt... er den allerede tændt... Kommer der intet på skærmen, kan du prøve at genstarte boksen ved at tage strømmen fra den og sætte den til igen. Kommer der stadig intet på skærmen er du højst sandsynligt på den forkerte kilde på TV'et.

    • Hvis boksen lyser orange... er den bare gået på pause... Tryk på VIASAT-knappen i toppen af fjernbetjeningen. Genstart evt. boksen ved at tage strømmen fra og sætte den til igen.

    • Hvis boksen lyser rødt... er den slukket / på standby... Tryk på Standby-knappen på fjernbetjeningen for at tænde den. Genstart evt. boksen ved at tage strømmen fra og sætte den til igen. Kan du ikke tænde boksen, kan det være et tegn på en defekt boks eller strømforsyning. 

    • Hvis boksen slet ikke lyser... er der ikke noget strøm til den... Kontroller at der er sat strøm til boksen og at den ikke er slukket på bagsiden. 

  • 
  • Boksen genstarter konstant

    Hvis boksen genstarter konstant efter at have vist et Viasat-logo og beskeden "Vent venligst":

    • Fejlen skyldes et defekt USB-stik i boksen. Løsningen er at fjerne USB-stikket fra boksen (USB-stikket sidder bagi boksen).

  • 
  • Har kun svenske kanaler...

    Hvis du kun har svenske kanaler eller din kanalliste pludselig er svensk (med DR-kanalerne langt oppe i kanallisten), er boksen blevet installeret på svensk. Eneste løsning er en nulstilling og geninstallation.